Projekt neve
Batthyány tér
Dátum
2016
Téma
Tér
Stádium
Koncepció
Megbízó
Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat
Leírás
A Batthyány tér fővárosi léptékben is kiemelten fontos közlekedési és turisztikai csomópont. A teljes tervezési terület jelen állapotában nagy részben közlekedési funkciójú, erősen leromlott állapotú, kisebb részben zöldfelület. A belső teret jelenleg minden oldalról közlekedési terület határolja, valamint maga a tér is részben BKV buszfordulóként funkcionál. A megújítás alapelve, hogy az átalakuló buszközlekedésnek és végállomásnak köszönhető „térnyereség” a lehető legkedvezőbben kamatozzon. Cél a közösségi funkciók, rendezvények lehetőségeinek érezhető javítása – a közlekedés minél jobb kiszolgálása mellett. A tervezési folyamat során meghatározó volt a tér mély történetisége, a hely szelleme és turisztikai jelentősége; ezáltal a tér hármas karakterének „KÖZÖSSÉG - KÖZLEKEDÉS – TÖRTÉNETISÉG” harmonikus megjelenítése.
A tervezett kialakítás alapja az új buszvégállomás, amely a jelenlegi „körbejárás” helyett koncentráltan, a tér északi harmadában kap helyet. Az új buszvégállomás térbelisége, szerkesztése a mostaninál jobban illeszkedik a tér arculatához, elvárt funkciójához; anyaghasználata, berendezési tárgyai harmonizálnak a tér megújuló berendezésével. A Batthyány tér súlypontja átkerül a Szent Anna plébániatemplom és a Batthyány szobor közös előterébe. A Fő utca és a Bem rakpart között feszülő új gyalogos tér hármas tagolású: a templom előtt finoman historizáló zöldfelület (virágágyások); a szobor előterében burkolt városi dísz- / rendezvény- / vásártér; míg a metróépülettől délre egy díszkúttal jelzett, kiülésre, vendéglátásra kimondottan alkalmas, a Parlamentre panorámás térség jön létre. A nyugatról és keletről sorban illetve raszteresen ültetett lombos fák finoman, áttörten határolják a központi teret. A BKV végállomás és az új gyalogos tér között nagy, fákkal szabályosan beültetett zöldfelület virít.